torsdag 30 juli 2009

Engelska kanalen

En vecka låg vi i Dover och väntade på bra väder. Lågtrycken och kulingarna bara ramlade in med sydvästliga vindar. Tills slut kom det en lucka, och vi stack mot Fahlmouth. Men efter ett dygn kom en kuling, igen. Det började bli tjatigt. Och påfrestande. Vi vände och gick in till Brighton istället för att tampas med krabb sjö och starka vindar.
Här har vi återigen väntat på en prognos som inte innehåller en kulingvarning. Nu hoppas vi på att den prognos som är nu står sig till i morgon. I så fall lämnar vi Brighton och seglar direkt till Madeira.
Håll tummarna att vi inte får fler kulingar rakt emot oss!
Milo
 

20 kommentarer:

  1. Anonym2/8/09

    hej kära vän, kollega o inspirationskälla!
    Idag sticker vi ut två båtar, en jädrans massa scouter o min kille som aldrig seglat(!) i stockholms skärgård! Jag ska ta med din bok såklart o drömma om dig o allt vad du gör. Jag är en ny männsika mer lik dig än någonsin! och jag träffade en kvinna på mitt landställe som var en kopia av dig som var ca 60 o som oxå seglat till antarktis, en blivande vän, vem vet?! Jag ska tipsa henne om din blogg när jag hinner. Saknar dig, tänker ofta på dig! Ta hand om dig på de sju haven o se upp för kurrikurridutterna ;) Många soliga/varma/blöta/segliga/roliga kramar din vän Emelie Su/AVA/(Barnmorska to be:)

    SvaraRadera
  2. Anonym2/8/09

    jag håller alla tummar o tår förresten för en fortsatt lyckad resa! /em su

    SvaraRadera
  3. Anonym2/8/09

    här är förresten avbilden från Irland som jag mötte på Kvarnudden, Gräddö, Sthlms skärgård den 29/7-09:
    Namn: Joke Bakker
    mail: bakker.jm@planet.nl (om jag tyder min handstil rätt) hon får se det o rätta mig :D

    SvaraRadera
  4. Anders Vennström3/8/09

    Hej

    Det var värst vad vädret var emot er. Synd att ni inte seglade norrut istället. Här i luleå är det strålande sol och frisk sjöbris :-D.

    Hoppas vädret rätar upp sig.

    Hälsn Anders och Sanna

    SvaraRadera
  5. Anonym3/8/09

    tycker också att en seglats norrut hade räckt bra...Stockholm - Luleå t.o.r känns mer mänskligt.....
    Vi i Uppsala hoppas att vädret är med er på vägen till Madeira, vi saknar er och hoppas att Torbjörn kommer och hälsar på relativt snart!

    SvaraRadera
  6. Tove Mårtenson4/8/09

    Hej.
    Hörde dig just på radion i ett program som handlade om vatten, och jag vill önska dig lycka till. Kommer att följa din resa på bloggen. Är själv sjuksköterska (på Dalens sjukhus) och seglare. Hade båten i Medelhavet i många år och planerade Atlantresa men det blev skilsmässa istället. Dumt! Läste Claire Francis böcker och hade tankar på att göra det du gör, men det stannade vid fantasier. Så, segla försiktigt.

    Tove Mårtenson, Enskede.

    SvaraRadera
  7. Pirjo4/8/09

    Hej Milo!
    Kul att läsa om din segling. Visst är det märkligt att vindarna aldrig är perfekta hela tiden :). Vi har just kommit hem från Medelhavet - Marseille - Rom. Förutom en mistral och ett par kulingar så var det motorsegling som gällde nästan hela tiden. Bara sol, inget regn och en dag hade vi sällskap av 30-talet delfiner (de är svåra att räkna, men vi hade dem överallt runtomkring oss). Maffigt!
    Jag fortsätter att följa dig här, och håller vädertummarna för dig!
    kram, Pirjo

    SvaraRadera
  8. Hm,låter som om ni haft en del problem... Jag försökte ringa dig nu för den där intervjun vi talade om, men kanske är ni långt ute på havet nu, förhoppningsvis. Lycka till i fortsättningen i alla fall. För det funkar väl inte med nån satellit-uppkoppling nu eller??
    Programmet går i P1 kl 11.03 den 13 augusti.
    Hoppas allt går bra till Madeira.
    Jag kommer att läsa din blogg då och då!
    Många hälsningar
    Anna-Brita, Sveriges radio

    SvaraRadera
  9. Anonym8/8/09

    hej milo,
    tänker på dig oftaoch undrar hur du har det. följer nyfiket din blogg och ser hur du tvingas parera den ena kulingen efter den andra..... hoppas den rätta vinden dyker upp snart och att ni får en skön seglats över till madeira.

    njuter själv av mina sista dagar i ett fantastiskt soligt arild. börjar jobba igen den 19e.

    var kan jag läsa om hur du planerat din rutt, alltså vilken väg du tar?

    må väl!

    många kramar
    carina

    SvaraRadera
  10. Jonas Brandt9/8/09

    Kul att båten fungerar som den skall. Var med och gjorde plåtritningarna till båten tillsammans med Rolf.
    Take care !
    Jonas

    SvaraRadera
  11. Titti9/8/09

    Hej Milo
    Lycka till med seglingen och jag hoppas kulingarna håller sig borta.
    Kommer att följa din blogg ..
    Hälsar Titti (din klasskamrat från grundskolan)

    SvaraRadera
  12. Annika10/8/09

    Hej Milo!
    Må havets alla vindar vara med dig! Tänker på dig och ditt enorma mod!
    Kram Annika (dans)

    SvaraRadera
  13. Anonym10/8/09

    KICKI sa
    Hej MILO!

    Jag beundrar dig så mycket och önskar LYCKA TILL
    Jag älskar Havet men är rädd av mig,därför är du som en idol till mig.Ha det

    SvaraRadera
  14. Anonym13/8/09

    Hej Milo!
    Lyssnade på P1 idag där du på ett väldigt personligt och spännande berättade om vad det är som driver dig till olika utmaningar. Själv har jag seglat en hel del men endast fantiserat om att ge sig ut på de stora haven. Hoppas att allt går väl och att du kommer hem med många nya upplevelser och erfarenheter.
    Hälsn. Uffe från Gotland

    SvaraRadera
  15. Anonym13/8/09

    Hej Milo!
    Det här är Holger på Maxtrade. Jag har tänkt mycket på dig när jag hört sjörapporten och det gör man ju hela tiden på sommaren när man seglar. Vanligtvis väntar man bara på att Skagerack och Kattegatt skall komma men i sommar har jag även lyssnat på Tyska bukten och Fiskebankarna. Som många andra långseglare sagt kan Nordsjön ibland vara det tuffaste på hela resan om nu det kan vara en tröst. Idag hörde vi ett program på radion med dig och då tänkte jag, att nu måste jag höra av mig. Vi får nöja oss med att segla Tjörn Runt på lördag. Ha det nu så bra och vi håller tummarna för att du skall få lite förligare vind. Visserligen har du Biscaya framför dig men sen skall du väl hitta portugisiska nordan.
    Hälsnigar
    Holger

    SvaraRadera
  16. Anonym14/8/09

    Hej
    Det var sannerligen hårt väder du få stå ut med, fast har ju fått testat allt på båten i kuling.
    Fast är ju inte så lätt att jämföra nordsjön med Drakes sund, även om du får en lucka i lågtrycket så rullar det gammal sjö.
    Önskar dig en god resa.
    //Janne
    http://jannessally.blogg.se/

    SvaraRadera
  17. Fastnade själv i Dover i 10 dagar 2001 med en hård kuling emot oss. Vi avgick tillslut med 12-13 m/s rakt i stäven men med den lite större råsegelskonerten Vida... Segla väl! /Jeppe

    SvaraRadera
  18. Titti Björnsdotter16/8/09

    Hej Milo, Vad kul det är att följa din blogg ! Otur att det blåst så mycket på er. Vi följer bloggen och tänker på dej. Här hemma i Nynäs börjar gästhamnens båtar att bli färre och vindarna har blivit kyligare. Ha det fortsatt bra, kram från Titti Björnsdotter

    SvaraRadera
  19. anna heinius16/8/09

    Tänker på dig varje dag, Milo ! Sitter framför datorn i Lisas rum nu på sön. morgonen och läser din blogg och lite annat smått och gott som dyker upp när man söker på dig! Jag blir upprörd över otroligt dumma kommentarer som folk har tex. hur du har kunnat spara ihop pengar till resan. Det är någon som hävdar bestämt att det är omöjligt på en usk/ssk lön. Att dom bara orkar! Det är mycket som du behöver använda din styrka till. Se till att fylla på den nu när du når Madeira. Du/ni har redan mött prövningar i hårt väder - skönt att du inte har varit ensam på båten. Tids nog kommer dina etapper med ensam segling! Med mig är allt som vanligt. Jag har sett insidan av den svenska demensvården i sommar då jag jobbat åt en uthyrningsfirma. Ett av dessa boenden har nu blivit anmälda enl.Lex Maria. Hur förändrar man vården/världen !? Bara genom att förändra sig själv eller stå upp för det man känner, tycker och tänker.Fan jag är 51 år och tiden börjar bli knapp. Vi har redan levt halva vårt liv, du och jag. Jag hoppas att du kan förlåta och skita i de få dumma kommentarer på nätet som når dig. Du ska veta att så otroligt många fler följer dig, i tysthet, och blir inspirerade och hämtar styrka från ditt reflekterande om livet och hur världen ser ut idag och framförallt om hur vi faktiskt kan påverka den dagligen.So keep on trucking, sister Love always Anna, Lisa och Tim

    SvaraRadera
  20. Hittade din blogg via en annan och det ska bli kul att följa dig under resan..har en make som mer än gärna vill ut och segla..inte lätt då med en fru som inte är mycket till båtmänniska men jag tycker det ser härligt ut det kan jag inte sticka under stol med och vem vet en dag kanske jag är mogen för det. Ha en fortsatt fin resa.

    SvaraRadera