måndag 17 augusti 2009

Nu väntar semester på Madeira

Efter femton dagar till sjöss kom vi fram till Funchal på Madeira. Om vi slapp kulingar på vägen? Nejdå, två till fick vi, men när den sista kom hade vi faktiskt vinden med oss, och då blir det lite mer hanterbart. Vi fick kryssa oss igenom engelska kanalen innan vi till slut fick medvind. Vilken skillnad! När vi lämnade kontinentalsockeln och kom ut på djupt vatten, sisådär 4 - 5 000 meter, blev vi välkomnade av delfiner som lekte runt båten. En lika härlig upplevelse varje gång de kommer.
En dag satt jag på min vakt och som vanligt, lyssnade på vågornas fräsande bakifrån. De olika ljuden kan tala om ifall det är en extra stor våg som kommer, eller om det är de vanliga. Mitt i det hörde jag ett annat ljud som jag kände igen. Jag flög upp och tittade bakåt. Kunde knappt tro mina ögon. En val, drygt 10 meter lång, var kanske fem meter från båten! Ropade på Torbjörn (som sov men gärna blev väckt för detta) och vi kunde se en hel flock valar. De var nyfikna på båten, och höll sig nära, simmade under och kom upp igen. Helt otroligt! Vi fick tyvärr inga bilder på dem, men de finns kvar på närhinnan.
Om en dryg vecka åker Torbjörn hem. Innan dess ska vi hinna med att vara turister och se lite av Madeira. När han åkt kommer jag så småningom att segla till Porto Santo, en ö 40 sjömil härifrån. Där kommer jag att vara till slutet av oktober då jag tar mig ner till Kanarieöarna, troligtvis La Palma, för att hämta upp min besätting som ska följa med över Atlanten.
Har precis läst alla hälsningar ni skrivit på bloggen. Jag blir glad över att andra blir inspirerade av det jag gör. Lika stärkande och värmande är era ord till mig. Tack, jag behöver dem!! 
TO JOSEE & CAROL: Thank you so much for number 17!! You know exactly what a woman needs! We got two more gales before we hit the good north winds that brought us to Funchal. Torbjörn will stay another week, then he has to go home. I will probably go to Porto Santo and stay there until the end of October. Nice and slow holiday... I'm so glad that I met you two. You're wonderful people, and even if it will be a long time, I will do everything I can to meet you again.
Milo

29 kommentarer:

  1. Hoppas ni får en trevlig semester! :)

    Hur lång tid tar det att segla 40 sjömil då?
    Åh är ju så avis på dig som är i värmen nu. :)
    Hur länge stannar du på Kanarieholmarna då?

    Tänker på dig varje dag och tittar in här även om du är ute till havs och njuter av delfiner och valar. :)
    Bara för att se den vackra båten och tänka att där är du, någonstans mitt ute på havet.

    Hoppas nu då att semestern blir bra att nästa segling går bra. :) Men det kommer den göra!
    Mino kan förresten gå nu! :) Det lärde han sig den 3:e augusti! :) *jag och Izabelle var på Gröna Lund när jag fick ett sms om att han gick! :p*
    Kramar från oss tre! :) Natasja, Izabelle och Mino

    SvaraRadera
  2. Hej, Milo! Jag är journalist och vill väldigt gärna komma i kontakt med dig, men din e-postlåda är full. Vore tacksam om du vill höra av dig: marten@mewe.se, 0739-989490.
    mvh Mårten Gudmundhs

    SvaraRadera
  3. Anonym18/8/09

    Hej Milo!

    Tänker på dig hur du har det ute på stora havet bland valar och delfiner, när jag flänger och far över Nämdöfjärden flera ggr i veckan. Ibland är det stiltje och ibland kuling, faktiskt dyker det upp en säl emellanåt.

    Missade dig precis när du låg med båten på Dalarö, Markus föräldrar Uffe och Rosen är goda vänner till min Olle. De var här på Gillinge och åt middag nyligen.

    Hoppas du har det fint på Madeira.

    Kram Erika

    SvaraRadera
  4. Hej Milo!
    Jag lyssnade på ett föredrag med dig hösten 1986 i Karlstad där jag gick en kurs. Har följt dina insatser sporadiskt under åren. Du är fantastisk.
    Oj, vad jag skulle vilja vara med. Jag har en otrolig respekt för havet.
    Beundrar ditt mod och din spänning = fokuserad orubblig vilja. Sänder ljus och beskydd till den så viktiga resan. Kram Bo i Luleå

    SvaraRadera
  5. Anonym18/8/09

    Hej Milo
    Önskar er en härlig semester.
    /Janne
    www.jannessally.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Anonym19/8/09

    Ohoj Kapten!
    Välkommen till öarna där Columbus lär ha spatserat omkring. Alla dina fans i Nynäs följer din segling med spänning. Har du lust så kolla in nya bloggen http://sjomanohman.blogspot.com/ där du och båten på bild.
    Håll kursen och hälsa Torbjörn
    kram
    Anders

    SvaraRadera
  7. Anonym19/8/09

    Lycka till med seglingen!
    Jag gick på seglarkurs för ngr år sedan.Du var handledare på din segelbåt BIANCA.Vi seglade runt bland Djurgårdsfärgorna!!!Mkt lärorikt!
    Efter det blev det "Atlantsegling" 2004 till
    Grenada, ca 3 veckor.Förra året segling till Hardanderfjorden

    SvaraRadera
  8. Anonym19/8/09

    Jag gömde skriva mitt namn!Vilken slarver!
    Seglaren bland djurgårdsfärgorna heter
    gunna anselmsson
    Imorgon får Stockholm varmt sommarväder ca 25 gr.!!!!!!!!

    SvaraRadera
  9. Hey T&M.
    Happy to hear that you made it to Madeira. We have been watching the grid files over and over and saw, that not all was as nice as you would wish it to be. So, not quite usual for the region, but you already made it to whale watchers, we´re jealous :-).
    How boaring is a working life when you hear something like this. Enjoy your holiday, we´re looking forward to further reports (schwedisch translation thru google language tools works fine)
    Big hug, stay safe and live life to the max, Carol & Josee

    SvaraRadera
  10. Anonym20/8/09

    hej Milo

    Micke P från Sös, stgöran mm. Jag hade siktat in mig på att vinka av dig men det var en släng av senilitet som fick mig att missa det med 2 dagar.
    Kul att se dig på väg igen, å kul å höra att det hittills går riktigt bra. Trots småbekymren.
    Jag håller ett öga på dig och önskar dig all lycka.

    kramar Micke

    SvaraRadera
  11. Anonym20/8/09

    Hej Milo. Jag har precis läst ut din första bok om seglingen med Artemisia. Riktigt spännande läsning och dessutom lärorikt. Enda "felet" jag hittade i den var att Recife skulle vara en liten stad i Brasilien. Recife är väl cirka 3-4 gånger Stockholms storlek :).

    Mvh

    Ulf

    SvaraRadera
  12. Anonym23/8/09

    Heja Milo! Kööööööööööör baraaaaaaaaaa! Hälsningar från familjen Hrkac!

    SvaraRadera
  13. Jag hörde dig på radio för en tid sedan blev intresserad.Så nu följer jag dig över haven.

    SvaraRadera
  14. Anonym24/8/09

    Lycka till med andra försöket till Antarktis och ta det varligt över "the screaming 50's" :-).

    SvaraRadera
  15. Hakan Norberg25/8/09

    Hej Milo
    Hoppas allt ar bra, horde att du hade lite problem med vindrodret, Gunnar O byggde ut vind vippan sa att den blev hogre det hjalpte enormt nar Candela seglade undanvind. Candela ar hack i hal. www.segling.org. Jag kommer till Las Palmas den 14 Nov ar du kvar da. Hoppas du har det bra. kram Hakan umatalu@skyfile.com

    SvaraRadera
  16. Carol26/8/09

    Hej Milo,
    I´ve been sending some pictures from you and Torbjörn (from Dover) to your emailaddress, but to be honest, I don´t know if your emailaddress (and cellphone number) are still operative (?)
    ....Mild NE winds, nice temperatures...wish I could be there :-)
    hug, Carol

    SvaraRadera
  17. Anonym26/8/09

    Hej min vän!
    Lyckades hitta dig här efter att Elisabeth Renström sa att hon läst att du haft problem och blivit undsatt av sjöräddningen. Oj, vad orolig jag blev då! Oron gick snart över när jag läst här att det faktiskt egentligen inte hänt något. Alltså mastbrott, hjärtinfarkter eller dyl......(fast med all resepekt för de 20 m/s!)
    Maila mig snart! Jag har massor att berätta om, både positivt och negativ, men vill helst göra det i ett lite privatare forum.
    Fast det mest positiva måste jag berätta nu ändå. Oskar flyttade till Uppsala idag för att börja på Veterinärhögskolan den 31/8! Den älskade ungen har flyt.
    Kramar i mängder. Saknar dig.
    Mia

    SvaraRadera
  18. John G26/8/09

    Hejsan Milo
    Ser fram emot nästa bok. Tack för mailet.
    Är inne ett par gånger i veckan på denna blogg och läser samt drömmer om långseglingar.
    Stumpan ligger uppe på land har en liten läcka vid kölinfästningen så det får bli en lite längre säsong nästa år.
    Var rädd om dig det prats en hel del på jobbet om jag har haft någon kontakt med dig på sistone brukar hänvisa till bloggen. Många är intresserade och tänker på dig hur du har det.
    Missade radioprogrammet som gick nyligen försökt hitta det på SR:s hemsida för att lyssna på det men har inte hittat igen det.
    Må så gött och ha der bra på ön//JG

    SvaraRadera
  19. Anonym27/8/09

    Hej Milo!
    Hoppas din semester på Madeira med Torbjörn var fin & ni fick en skön återhämtning. Såååå roligt att läsa din reseblogg! Skickat ett mail till dig också med bilder från Sthlm.Önskar dig all lycka till och en fin fortsatt segling- du underbara & starka.
    Kram AC

    SvaraRadera
  20. Anonym28/8/09

    Hej Milo!
    Jag vill också komma till Antarktis, men jag får nog ta någon "gruppresa". Det närmaste jag kommit segling är en egen Folkbåt i trä som jag mest skrapade på. Följer Din resa med spänning!
    Mvh
    Agneta

    SvaraRadera
  21. Anders Vennström28/8/09

    Hej Milo och Tobbe

    Kul att höra ni har kommit en bit på väg och att allt är bra. Vi följer din resa via bloggen.

    Häsln Anders och sanna

    SvaraRadera
  22. Anna Lindström1/9/09

    Hej Milo! Jag jobbar som informatör på Södersjukhuset och skriver bl a för personaltidningen SÖS Nytt där vi gärna skulle vilja publicera en intervju med dig! Hör gärna av dig till mig så fort som möjligt om detta låter intressant, har försökt mejla dig men din inbox är full! :-) anna.m.lindstrom[snabel-a]sodersjukhuset.se

    SvaraRadera
  23. Anonym4/9/09

    Hej Milo! Kul att du är ute på haven igen! Jag läste din bok och tyckte mycket om den. Ska bli spännande att följa din blogg! Lycka till!!

    /Anton

    SvaraRadera
  24. Anonym5/9/09

    Härligt Milo!
    Glömde bort att du skulle använda en annan sida och så fick jag flera månader till livs. Ha det skönt på Porto Santo och gödsla lite vet ja.
    /Anders

    SvaraRadera
  25. Anonym5/9/09

    Hej Milo
    Nu har jag fått hem min båt till trädgården.
    Lagt in bilder på min blogg.

    Hoppas ni har gott på semestern.

    www.jannessally.blogg.se

    SvaraRadera
  26. Carol8/9/09

    Hej M.
    Cellphone out of order, emailaddress out of order, and you´re not in Porto Santo....let me guess..?.. you robbed a bank and got away with it, and MY money :-)
    Hope you´re well, best regards to T. too,
    hug Carol

    SvaraRadera
  27. Anonym11/9/09

    Hej Milo!

    Vi följer dig här på Sveriges Natur med stort nöje och en hel del beundran. Kul med alla uppmuntrande inlägg på din blogg. Just nu torde våra vardagar vara maximalt olika: Jag har fullt upp med möte, mail, mediaintag, telefon o sånt.
    Du sitter kanske där i solen mest upptagen av sådant som mat och sömn...
    Vad vet jag, men just nu skulle jag gärna byta med dig.

    Hej hopp! Hälsa nästa val från oss!

    Varma hälsningar från Åsögatan en solig fredag i september.
    Köer till systemet på Folkungagatan, fullsattt på Medborgarplatsen

    Stockholmarna försöker desperat ta tillvara lite njutning innan det stora vemodet gör entré


    Carl-Axel Fall

    SvaraRadera
  28. Anonym17/9/09

    Considering some sponsorship.
    When you´re interested, mail me under my emailaddress or text message to my cellphone.
    Sorry for the public way to contact you, but mailbox and cellphone are still out of order.
    Best wishes,
    your Dover neighbours.

    SvaraRadera
  29. Hej Milo,

    Har precis kommit hem efter segling Sverige-Karibien-Sverige med min sambo. Det var underbart och allt gick bra. Jag beundrar Dig och har läst din bok, fastnade på det Du sa att det känns som "vacuum" när man kommer hem! Väldigt svårt att inse att man gjort det och att man är hemma, kul men ändå en längtan ut till frihet och hav igen. Hursomhelst så måste vi mötts någonstans utanför Kielkanalen, lite kul. Jag har också försökt segla till Antarktis som besättning på annan båt men vi fick bryta pga roderproblem redan vid Kap Horn. Jag önskar Dig all lycka till och ta vara på Din dröm och förverkliga den. Är det något du saknar eller som går sönder så har jag mycket båtsaker som kanske kan komma till användning!? Vet hur svårt det är utomlands ibland, finns tex inte en ända morakniv i hela Karibien. Tveka inte att höra av Dig om det är något jag kan hjälpa dig med.

    anderswallentin@hotmail.com

    Lycka till igen och njut av havet

    SvaraRadera