lördag 14 november 2009

Framme i Santa Cruz

Hej!
Det tog 2½ dygn att segla från Porto Santo till La Palma, kom fram fredag morgon. Till min glädje fungerar vindrodret nu, och styr båten som en gudinna! Äntligen. Allting har gått bra. Jag har fått en ny erfarenhet; hur man seglar ensam när man är inte mår bra... Ett par timmar efter att jag hade lämnat Porto Santo började jag må illa. En släng av sjösjuka tänkte jag, det brukar inte bli värre än så. Men, med all sannoliket hade jag fått en släng av magsjuka OCH sjösjuka. Förutom att hålla koll på var jag var och att båten seglade som hon skulle, gjorde jag inte mycket annat än låg ner och försökte vila.
Vilken glädje att så småningom kunna sitta i sittbrunn och njuta av en kopp kaffe och en macka!
Väl i hamn fick jag återse Jonas och Ingrid på Ouhm, brisbåten. Och nu väntar jag på Anna och David. Vi kommer nog att stanna här cirka en vecka. La Palma är en vacker ö, och det finns säkert mycket att se här. 
Det är så roligt att få läsa era kommentarer! Svar till några av dem:
TILL anonym som undrade om självstyrning med linor: Den bästa (?) boken i ämnet heter: Self-Steering for Sailing Craft av John S. Letcher, Jr. Har en del år på nacken och kan vara svår att få tag på. Sen finns det en hemsida: www.majasventure.com Sök under äldre blogginlägg. Där finns detaljerade ritningar på hur det funkar.
TILL Eric och Birgitta: Artemisia II är en underbar båt! Kul att era planer fortskrider, men hur ser de ut?? Ni har inte berättat det!
TILL Göran och Charlotte: Inga hål!!
TILL Erik i Solna: Ditt inlägg gör mig så glad och stolt!
 
Milo
 

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag blev riktigt glad när jag hittade din blogg. Skönt att det går bra för dig. Du har all anledning vara stolt. Kvinnor kan! Här hemma är hösten i full gång regn, regn och åter regn. Själv jobbar jag på huset, 100% i Sverige och 25% i Norge. Hoppas vi hörs igen. Många hälsningar Marie-Louise ( på Orust ).

    SvaraRadera
  2. Hej Milo!
    Jobbigt med sjösjuka/magsjuka! Blir du ofta sjösjuk efter en tid på landbacken? Har du några knep för att lindra detta?
    Det är så härligt att följa Dig på din resa. Jag blir så sugen på att sticka iväg omedelbart, men är ju inte redo riktigt ännu. Hoppas vara där du är nu om ett år!
    Hittills bara 3! tim. sol i nov. här i Gbg. Förmodar och hoppas att solen skiner mycket mer på Dig!

    Ta vara på Dig!
    Vi hörs! P-O

    SvaraRadera
  3. Fortsatt lycka till på färden Milo - det är spännande att följa dina äventyr i världen! Hoppas att du får en behaglig jul - det längtar jag efter här hemma i höstmörkret! Ta hand om dig! Kram,
    Ulrika Lamberth

    SvaraRadera